Program do liczenia statystyk w grach rozegranych przez Wargameroom

Dla tych, którzy po grze lubią wiedzieć, czy wynik zależał przede wszystkim od umiejętności, czy też szczęście odegrało dużą rolę, udostępniam napisany przeze mnie program do liczenia najważniejszych statystyk w grze.
Jeśli ktoś ma problemy z uruchomieniem programu, polecam sekcje „Notatki” i „Wyjaśnienia” na dole wpisu.

Instrukcja[aktualizacja]:

  • Zapisz log rozegranej przez Wargameroom gry. Można to zrobić zarówno podczas rozgrywki, jak i później, na podstawie zapisanego pliku .wgr, po wybraniu z programu opcji „Replay saved game”. Ponieważ po kilkudziesięciu tysiącach znaków program ucina początek logu, trzeba co jakiś kopiować dostępny fragment, a następnie je połączyć ze sobą. Od wersji 2.0 program połączy fragmenty logu automatycznie.
    1. Skopiuj pierwszy fragment logu do powyższego okna tekstowego i wciśnij przycisk „Aktualizuj i policz”. Fragment musi zawierać początek logu, w przeciwnym razie niektóre statystyki mogą być błędnie policzone.
    2. Skopiuj kolejne fragmenty, pilnując, aby każdy z nich rozpoczynał się od odpowiedniego kawałka poprzedniego fragmentu. „Odpowiedniego” oznacza, że w tej części wspólnej musi znajdować się informacja o nowej rundzie, np. „Turn 4, USSR action round 1″.
    3. Po każdym udanym łączeniu fragmentów, w polu tekstowym na stronie będzie znajdował się połączony log gry. Gdy zostanie on skompletowany, warto go sobie skopiować do pliku tekstowego na komputerze, żeby przy następnym użyciu programu dla danej rozgrywki nie trzeba było znowu łączyć kawałków.
    4. Jeśli po wciśnięciu przycisku „Aktualizuj i policz” pojawia się okienko z informacją o błędzie, oznacza to, że początek nowo wklejanego fragmentu logu nie zawierał odpowiedniej części wspólnej z końcówką dotychczasowego logu.
  • Przez rozpoczęciem liczenia statystyk dla nowej gry należy zresetować program, żeby nie próbował doklejać nowego fragmentu logu do dotychczasowych. W tym celu wciśnij przycisk „Resetuj program”.
  • I zobacz, jak dużego fuksa miał Twój przeciwnik w tej minimalnie przegranej partii :-)

Wyjaśnienia:

  • Karta jest liczona do średniej, nawet jeżeli nie była przez gracza zagrana, ale odrzucona, np. na Bagno, Blokadę, etc., ale też na kartę „Nie pytaj…”. Liczy się to, że gracz miał (nie)szczęście daną kartę wylosować, a nie – co z nią zrobił.
  • Dla celów porównania wyliczonych statystyk przeprowadziłem symulację komputerową wyliczającą oczekiwaną średnią wartość karty w punktach operacyjnych, jeśli rozegrana została pełna gra. Wynik = 2,263. Mniej, jeśli gra była krótsza.
  • Udany przewrót” – przewrót, gdzie gracz rzucił powyżej wyniku oczekiwanego, czyli 4 lub więcej.
  • Przewrót kluczowy” – przewrót w państwie kluczowym, do których zaliczam wszystkie państwa strategiczne o stabilności 1 i 2, oraz Grecję, Hiszpanię/Portugalię, Turcję, Afganistan i Malezję

Notatki:

  • Ten program wymaga Javy 1.7. Jeśli się nie uruchamia, przyczyną najprawdopodobniej jest albo nieaktualna wersja Javy w przeglądarce, albo niedodanie strony http://zimna-wojna.pl do listy stron zaufanych w ustawieniach Javy.
  • Ostrzeżenie przed startem programu pojawia się wskutek polityki firmy Oracle, która nie zaleca uruchamiania nie podpisanych appletów Javy. Ze swojej strony zapewniam, że mój program jest całkowicie bezpieczny.
  • To jest trzecia wersja programu do liczenia statystyk w Zimnej Wojnie. Jest bardzo prawdopodobne, że nadal zawiera błędy w obliczeniach, zwłaszcza w złożonych, niespotykanych przypadkach. Jeśli ktoś znajdzie błąd, proszę o informację na maila albo w komentarzu.
  • Wszystkie konstruktywne komentarze i sugestie są mile widziane, a najlepsze zaproponowane zmiany będą uwzględnione w następnej wersji programu.

Aktualizacja:
Z powodu częstych problemów z bezpieczeństwem z trybem „sandbox”, w którym uruchamiane są niezaufane applety Javy, w nowej wersji Javy (7u51) firma Oracle postanowiła podnieść poziom bezpieczeństwa. W związku z tym uniemożliwili uruchamianie niepodpisanych i podpisanych kluczem deweloperskim appletów na wszystkich ustawieniach bezpieczeństwa poza najniższym („Średnim”). W najnowszych wersjach Javy nawet zmiana poziomu bezpieczeństwa nie wystarcza. Ponieważ nie piszę appletów Javy na sprzedaż, nie zamierzam płacić 100 dolarów za wykupienie „zaufanego certyfikatu” tylko dlatego, że Oracle nie potrafi porządnie zabezpieczyć swojego trybu „sandbox”.
Użytkownicy, którzy chcą używać mojego programu do statystyk, będą w związku z tym musieli dodać tę stronę (http://zimna-wojna.pl) do listy wyjątków w panelu kontrolnym Javy.
Poniżej podaję linki do instrukcji, jak to zrobić:

http://www.java.com/pl/download/help/jcp_security.xml
http://docs.oracle.com/javase/7/docs/technotes/guides/jweb/security/exception_site_list.html [po angielsku]

Jeśli uważasz treści na tym blogu za wartościowe, wyślij donację na adres bitcoin: 1LTicKy5ww4tAQwLqRDHxbpKHBQ9QvcK72
If you consider this blog's content valuable, please send some Bitcoins to: 1LTicKy5ww4tAQwLqRDHxbpKHBQ9QvcK72

Jedna myśl nt. „Program do liczenia statystyk w grach rozegranych przez Wargameroom

  1. Pingback: Program do liczenia statystyk – aktualizacja. | Zimna Wojna / Twilight Struggle

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>